Alimentatia in perioada preconceptiei

Ati decis ca este timpul sa aveti un copil, asa ca este timpul sa faceti unele schimbari din timp, mai ales in regimul alimentar si in stilul de viata.

Studiile au demonstrat ca regimul alimentar si stilul de viata influenteaza foarte mult fertilitatea. Daca respectati un regim alimentar echilibrat, impreuna cu partenerul vostru, sansele de a concepe, dar mai ales sa aveti un copil sanatos, cresc.
Multi medici, recomanda ca inainte de a ramane insarcinata, sa incercati sa fiti cat mai aproape de greutatea ideala, deoarece o greutate prea mare sau prea mica reduc sansele de a ramane insarcinata.

Pastrarea unei alimentatii sanatoase, reprezinta mentinerea unui echilibru in alimentatie, fara excese, alimente bogate in grasimi sau zahar. Cele mai importante alimente care nu trebuie sa lipseasca din dieta voastra sunt legumele si fructele proaspete, alimentele bogate in carbohidrati (paste, orez, paine), dar si alimentele bogate in proteine (carne de pui, peste, oua).
Este important sa deosebiti grasimile bune de cele care dauneaza sanatatii. Unele dintre acestea sunt: uleiul de masline (asigura organismului necesarul de grasimi bune si ajuta sistemul digestiv sa functioneze corespunzator. Acesta contine o serie de vitamine si nutrienti, insa cel mai important este ca abunda in antioxidanti care iti feresc organismul de radicalii liberi), nucile, cerealele, semintele, avocado, untura de peste, pestele gras (hering, somon si macrou).

Desi se pot lua tot necesarul de vitamine si minerale din alimentatie, pentru multe persoane nu este suficient, pentru ca organismul lor nu asimileaza intreaga cantitate continuta in alimente. De aceea, medicii recomanda suplimentele de vitamine si minerale, chiar si in cea mai sanatoasa dieta. Este recomandata administrarea acestora inca cu 2-3 luni inainte de concepere. Insa nu uitati: administrarea suplimentelor de vitamine nu inlocuieste mancarea sanatoasa!

Tot medicii, recomanda administrarea de acid folic inca dinainte de concepere, cu 2-3 luni. Luat inainte de sarcina sau in primul trimestru de sarcina, acidul folic previne aparitia unor malformatii fetale (spina bifida- deschidere la nivelul coloanei vertebrale a fatului care determina paralizii si afectiuni neurologice; defecte de tub neural). Cantitatea de acid folic recomandata este de 0,4 miligrame/zi. Acidul folic se gaseste sub forma naturala in legumele verzi (broccoli, salata verde, spanac, sparanghel, morcov) si in fructe, sau in forma sintetica in suplimentele de folat sau preparatele multivitaminice care contin acid folic. Acidul folic se elibereaza in orice farmacie fara prescriptie medicala.

Un alt aspect care trebuie luat in calcul, este eliminarea totala a alcoolului si a tutunului, si partial a cofeinei. Pentru ‘cafegistele’ convinse, medicii recomanda un consum redus, care sa nu depaseasca 300 mg. de cofeina pe zi, care reprezinta echivalentul a 300 ml cafea, sau 300 ml de ceai, sau 320 ml de cola, sau 400 mg ciocolata.

Alimente interzise:

Exista o serie de alimente care sunt cu desavarsire interzise in perioada de preconceptie, dar mai ales in perioada sarcinii:

– Produsele alimentare colorate sau care contin foarte multi coloranti: dulciuri, inghetata
– Alcoolul si produsele care contin alcool.
– Tutunul
– Peste ce contine mercur, cum fi fi rechin, peste sabie sau merlin. De asemenea, nu mancati mai mult de 2 bucati de ton pe saptamana (140 g). Mercurul poate afecta sistemul nervos al bebelusului.

Atentie la consumul in exces a urmatoarelor alimente:

– Prea multa vitamina A. Asta inseamna ca ar trebui sa evitati produsele din ficat (cum ar fi pate-ul) si uleiul de peste si sa eviti suplimentele care contin prea multa vitamina A.
– Alune sau produse ce le contin, in special daca avetii cazuri de alergii la acestea in familie, sau cazuri de astm si eczema.

Articol anterior:

Urmatorul articol: