Dezvoltarea limbajului si a comunicarii la copilul de 3-6 ani

In primii ani de viata, dar mai ales dupa varsta de 3 ani, unele dintre lucrurile de baza pe care le va invata si le va folosi orice copil sunt dezvoltarea limbajului si a abilitatilor de comunicare.

Primul instinct pe care il are copilul, este sa ii imite pe cei din jurul sau. Dar in afara de aceste exemple, copilul are nevoie si de alti stimuli, iar unul dintre acestia este contactul cu alti copii de varsta lui la gradinita. Acesta este unul dintre cele mai bune metode pentru ca cel mic sa se obisnuiasca intre copii de varsta lui sis a invete sa isi dezvolte abilitatile de comunicare. Simplul contact cu alti copii asemenea lui, invatarea unor poezii sau cantece impreuna cu ceilalti copii, reprezinta modalitati prin care copilul invata noi cuvinte, invata structura frazelor si isi dezvolta imaginatia.

Doar simplul program de la gradinita nu este suficient. Parintii au si ei un rol important in dezvolarea comunicarii. Cel mai indicat este ca acestia sa vorbeasca cu copilul sau despre ce au facut la gradinita, sa il lase sa povesteasca despre ce a facut cu ceilalti copii. Prin aceasta metoda, copilul invata sa retraiasca experiente trecute, sa isi aminteasca jocuri si lucruri frumoase.

La varsta de 4 ani, copilul trebuie sa stie sa salute corespunzator, sa le spun ape nume persoanelor cunoscute, sa spuna ‘te rog’ si ‘multumesc’, dar si sa isi ceara scuze daca greseste.

Tot la 4 ani, copilul trebuie incurajat sa se joace cat mai mult cu copii de varsta lui. Nu este bine sa fie lasat prea mult in jurul televizorului sau a calculatorului. Acestea il fa face mult mai interiorizat si mai timid fata de ceilalti din jurul sau.

Ca parinte, trebuie sa ii acordati mai multa atentie, sa faceti activitati impreuna cu el. Iata cateva activitatiindicate pentru varsta de 4 ani care va va ajuta sa fiti cat mai aproape de copilul vostru:
– Cumparati plastilina sau lut si invatati-l sa sculpteze diferite obiecte/fiinte.
– Invatati-l un rol intr-o piesa si organizati o reprezentatie cu prietenii copilului.
– Decupati impreuna cu copilul vostru diverse imagini din reviste si alcatuiti o poveste folosind aceste decupaje lipindu-le pe coli de hartie.
– In timp ce danseaza sau recita o poezie (sau un rol) rugati-l sa se observe in oglinda.
– Imitati (prin pantomima) diferite personaje din povesti si rugati-l pe copil sa ghiceasca personajul imitat.

La 5 ani, copilul incepe sa vada in adultii care il inconjoara diferite modele, pe care va incerca sa le imite. De acum, va incepe sa faca diferenta dintre bine si rau. Incepand de la aceasta varsta, copilul incepe sa constientizeze de ceea ce poate sa faca, si isi cere propria autonomie.
La aceasta varsta copilul este pregatit psihic pentru a intelege faptele rele facute si a-si cere scuze pentru greseli, poate constientiza suferinta altor persoane si trebuie invatat sa nu rada de persoanele bolnave sau cu handicap.

In ceea ce priveste comportamentul la masa, copilul trebuie sa stie sa foloseasca tacamurile, sa nu vorbeasca cu gura plina, sa nu se ridice de la masa inainte ca ceilalti sa fi terminat, sa ceara permisiunea de a se ridica de la masa.

Ca parinte, trebuie sa ii acordati mai multa atentie, sa faceti activitati impreuna cu el. Iata cateva activitati indicate pentru varsta de 5 ani, care va va ajuta sa fiti cat mai aproape de copilul vostru:
– Invatati copilul sa deseneze si sa recunoasca figurile geometrice (cerc, patrat, dreptunghi, triunghi, romb).
– Prezentati copilulului desene imcomplete. Rugati-l sa va spuna ce lipseste din desen.
– Invatati copilul sa coloreze folosind adecvat culorile.
– Creati o melodie impreuna cu copilul utilizand de exemplu sticle de plastic umplute cu fasole sau orez.
– Decupati fasii de material si incercati sa croiti impreuna cu el o bluza sau o fusta.
– Dupa ce ii cititi un basm, desenati impreuna imagini pentru a ilustra povestea.
– Dansati cantand impreuna o melodie, dar fara sa o ascultati in acelasi timp.

Toate activitatile practicate la varste mici, trebuie continuate si perfectionate si la varste mai mari, in nici un caz nu trebuie abandonate. Activitatile de pictura, dans, desen, vizitare de expozitii si librarii etc. trebuie sa faca parte constant si alternativ din programul copilului. In tot acest timp, incurajati copilul sa va puna intrebari, sa incerce sa caute raspuns singur la unele dintre ele si sa gaseasca alternative de solutionare la unele probleme. El trebuie sa invete, in plus, sa aleaga, sa fie selectiv.

O alta modalitate de exprimare a copilului, este prin arta: desen, muzica, sculptura. Este o modalitate prin care copilul invata ca lumea poate fi perceputa si interpretata in diferite moduri, iar dincolo de limitele impuse de expresiile vorbite, exista un univers minunat.

Articol anterior:

Urmatorul articol: